Snart släpps min nya bok

 
Så här glad var jag förra gången det begav sig - när det var boksläpp av "Du ritar i sanden". Vi höll till i Gamla kyrkan i Östersund och bästa Astrid Åslin och jag hade skapat en musikföreställning kring boken. Det blev så bra och det kom så mycket folk och det kändes som en så bra start för boken.
 
Efter det har jag varit ute och farit och flängt och berättat om boken och sjungit tillsammans med Astrid, men också tillsammans med andra duktig musiker. Det är en ynnest! (Tack för lånet av bilden, Eva!)

När jag och älskade maken var i Visby i våras och jag var med och föreläste vid Gotlands kyrkvecka hade jag en morgon en trevlig frukostträff med Kristina Wänblom som är redaktionschef på Verbum Förlag. Hon frågade då om jag ville skriva ännu en bok för Verbum, en uppföljare till "Du ritar i sanden". Jag var inte sen att tacka ja. Och efter att jag sagt mitt "ja"  drog tankarna igång och kreativiteten sprudlade. Att jag dessutom befann mig på underbara Gotland gjorde inte saken sämre.
 
Precis som i förra boken utgår jag från bibelberättelser och skriver i första hand för unga människor. Det här är ett fantastiskt arbete! Att få borra ner sig i Bibelns berättelser och få umgås med de spännande personer som finns i dessa berättelser! Det är verkligen ett privilegium!

I den vevan fick jag den här fantastiska anteckningsboken av min fina vän Anna Ståhl. En mycket vacker och mycket tjock bok. Som jag använt den under den här processen! I den har jag skrivit ner mina idéer, mina reflektioner, mina tankar och frågor. Men nu är allt i datorn, ivägskickat till min redaktör och nu jobbar vi för fullt med korrekturläsning.

Igår och idag har jag feber och känner mig ordenligt hängig, så jag står vid datorn en stund, lägger mig och sover så länge jag behöver, ställer mig vid datorn igen, sover en gång till... Och däremellan dricker jag färskpressad apelsinjuice, blåbärste och knaprar Alvedon. Så det ska nog ge sig.

Den blir i alla fall fin, min nya bok! Det är en förmån att få arbeta med så många duktiga personer som finns på Verbum! Och nu inser jag något märkligt! Formgivaren har gett den ett orange omslag - samma orange som min livsviktiga anteckningsbok! Skojigt sammanträffande! Och namnet på boken? "Du möter min blick i vimlet" - fint va?

Etiketter: , ,